Gemeenten mogen sinds 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Hiermee willen gemeenten de fijnstof en CO2-uitstoot in de steden verminderen. Dat gebied is een zero-emissiezone (ZE-zone). Een ZE-zone is trouwens niet hetzelfde als een milieuzone. Een milieuzone is een gebied waar bepaalde dieselvoertuigen niet in mogen. Een aantal steden hebben nu al een milieuzone. De boetes die gemeenten momenteel uitdelen voor vervuilend verkeer in milieuzones, lijken straks voor de ZE-zones niet veel af te wijken. Voor een vervuilende bestelauto betaal je al snel 120 euro boete en voor een vervuilende vrachtwagen tussen de 250 en 300 euro. Maar de hoogte van de boete zal per gemeente verschillen en kan ook tussentijds worden opgehoogd.

Vanaf 1 juli riskeren ondernemers een boete als zij met een vervuilende bestel- of vrachtauto zonder ontheffing de zero-emissiezones inrijden. De waarschuwingsperiode die begin dit jaar inging, loopt namelijk af op 30 juni. Dit geldt voor veertien gemeenten: Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. In het najaar volgen nog ’s Hertogenbosch (vanaf 1 september), Groningen (vanaf 1 oktober), Haarlem (vanaf 1 november) en Enschede (vanaf 1 december).

Voor wie?

In ieder geval moeten alle bedrijfsauto’s en vrachtwagens die vanaf 1-1-2025 op kenteken zijn gezet (Datum Eerste Toelating vanaf 1-1-2025) zero-emissie aangedreven zijn om de ZE-zone binnen te mogen. Daarnaast komen er fasegewijs toegangsregels voor bedrijfsauto’s en vrachtwagens die ouder zijn dan 1 januari 2025. Ook zijn ontheffingen mogelijk. De regels gelden in ieder geval niet voor onder meer personenauto’s voor particulieren.

Wil je meer weten? Kijk dan op https://opwegnaarzes.nl. Daar kun je ook je kenteken invoeren om meer informatie te krijgen.