Na elf maanden nog geen duidelijkheid
Aannemersfederatie Nederland Bouw en Infra (AFNL) en de Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA), verenigd in Stichting AFNL-NOA, maken zich grote zorgen dat er na 11 maanden nog niet duidelijk is gecommuniceerd welk soort ontzorgpolissen er nu zijn, wat hierin is verzekerd en wat de kosten hiervan zijn, aldus Sharon Gesthuizen, voorziter van St. AFNL-NOA. Ook de website van het ministerie van SZW ‘hoe werkt Nederland.nl’ geeft geen antwoord op deze vragen.

Welke contracten en opzegtermijnen gelden
Navraag en enig speurwerk op sites van verzekeraars brengt aan het licht dat er: ‘in januari 2020 zes verzuimontzorgverzekeringen op de markt komen van een zestal verzekeraars, die samenwerken met gecertificeerde Arbodiensten, geregistreerde bedrijfsartsen, arbeidsdeskundigen en casemanagers’. Hierbij wordt op de site van het Verbond van Verzekeraars als volgt gewaarschuwd: ‘Let op! Het kan zijn dat de verzekeraar een specifiek beleid hanteert voor de arbodienstverlening. Onderzoek daarom altijd eerst welke contracten (en opzegtermijnen) er gelden, zodat je niet in de knel komt.’ Met deze regels moeten mkb-ondernemers die op zoek zijn naar de beloofde MKB-ontzorgpolissen het tot nu toe doen. Gesthuizen roept het ministerie van SZW, verzekeraars en de koepelorganisaties van werkgevers met spoed op nu eindelijk de communicatie naar mkb-ondernemers snel ter hand te nemen.

Onacceptabel
Mkb-ondernemers hebben jarenlang gepleit voor de afschaffing van het tweede loondoorbetalingsjaar bij ziekte en de daaraan gekoppelde reïntegratieplicht. Helaas bleek dit politiek onhaalbaar en moest genoegen worden genomen met de afspraken ter zake de MKB-ontzorgpolissen. Vervolgens is er dan 11 maanden na het akkoord en een maand voor het ingaan van de nieuwe polissystematiek nog niet duidelijk naar mkb-ondernemers gecommuniceerd watvoor polissen er nu per 1 januari a.s. kunnen worden afgesloten in combinatie met welke Arbo- en andere diensten. Dit vindt de AFNL-NOA-voorzitter onacceptabel. Het opzeggen van eventueel andere verzekeringen en Arbodiensten komt hiermee in het gedrang.

18 november 2019